Tiga Calon Raja Lawak

Oleh by2mie

" Malam selesa lalu, 17 Feb saya sempat menonton program mingguan 'Hujah' yang disiarkan secara langsung oleh TV9. Tiga calon Ketua Pemuda Umno berkongsi pentas iaitu Khairy Jamaluddin, Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo.

Dalam program tersebut, pengerusinya Prof Agus Yusof dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), mengemukakan soalan kepada ketiga-tiga calon Ketua Pemuda Umno, mengenai Umno, pertandingan ketua Pemuda Umno, isu Dasar Ekonomi Baru (DEB), Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan mengenai pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Ketika ditanya mengenai kekalahan kerajaan BN pimpinannya di Selangor, Dr Khir menjelaskan bahawa kekalahan BN bukan di Selangor sahaja, malah di Kedah, Pulau Pinang dan Perak juga, yang berpunca daripada isu-isu nasional.

Malah, katanya, mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah kalah dalam pilihanraya umum 1969 manakala Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pernah tewas dalam pemilihan jawatan naib presiden pada 1993.

"Kita belajar dari kekalahan," katanya sambil menegaskan bahawa semangat Melayu tidak pernah luntur. Lawak bukan? Mereka tahu sebab apa mereka kalah, tetapi sehingga hari ini perangai mereka langsung tidak berubah.

Ketiga-tiga panel ini nampaknya berhujah hanya untuk selamatkan diri sendiri sahaja. Tiada seorang pun yang dapat memberi idea baru. Mereka tidak serik untuk mengulangi sikap bongkak mereka yang membuatkan rakyat kian meluat kepada BN.

Sehingga akhir rancangan, saya rasa ketiga-tiga panel tersebut tak berapa sesuai disebut calon ketua pemuda. Patut sebut calon raja lawak saja. Itu pun bukan lawak cerdik, tapi lawak bodoh...dan bodoh tu pula yang tahap-tahap Pak Pandir saja.

Pasai apa saya kata macam tu? Sebabnya, pasai calon-calon tu cakap merapu. Tiga-tiga yang datang itu nampak sangat kena jerut dengan soalan-soalan pengurusi.

Pada calon-calon yang berkenaan itu, saya harap lain kali tak payah la masuk program macam tu kalau tujuan nak tunjuk siapa hero.

Tak sesuai dengan keadaan la ni. Fikir-fikir la program lain yang lebih efisyen dan dekat dengan hati orang. Bukan apa, takut orang tambah gelak kat kita semua...



http://guraugarau.blogspot.com"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.