Sumpah Si Penderhaka Boleh Dipercayai ?

Oleh: wfauzdin_ns

"ANWAR mahu jadikan Malaysia sebuah Negara Republik? Otak yang waras mana mahu percaya cerita ini? Tetapi itulah yang dijaja oleh mak cik Ummi sewaktu berceramah di Besut baru-baru ini.

Saya rasa sudah bermacam-macam tuduhan dan gelaran diberikan kepada Anwar semenjak beliau dipecat dari kabinet dan Umno. Dari fitnah moral, pengkhianat negara, pengkhianat Melayu, Pro Cina, ejen Amerika, pluralisme dan macam-macam lagi dan terkini Anwar dikatakan mahu mewujudkan Negara Republik.

Siapa yang bercakap? Mak cik Ummi yang bapanya tidak mengaku anak itu yang bercakap begitu. Melucukan, mak cik ummi menjadikan `roh' sebagai saksi atas dakwaannya itu. Beliau mendakwa bapanya tahu perkara itu setelah diberitahu oleh abangnya Azmin. Harus diingat, bapa azmin (bapa Ummi ?) telah meninggal dunia dan tidak boleh mengesahkan dakwaan mak cik Ummi tersebut.

Menurut Ummi Hafilda, cita-cita luar biasa bekas Timbalan Perdana Menteri itu diluahkan oleh abangnya yang juga Timbalan Presiden PKR, Azmin kepada bapa mereka, Allahyarham Ali Omar suatu ketika dulu. "Abang saya pernah beritahu arwah bapa kami, jika Anwar berkuasa, dia akan menjadikan Malaysia sebuah republik," katanya. Ceramah mak cik Ummi tersebut berlangsung hampir serentak dengan ceramah para pemimpin Pas dan PKR yang disertai Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Azmin yang terletak berhampiran dan hanya terpisah sebatang sungai dekat Masjid Hadhari di sini.

Saksi yang masih hidup hanyalah Azmin, dan Azmin sahaja yang boleh mengesahkan dakwaan mak cik Ummi itu. Nampaknya mak cik Ummi belajar dari Tun Mahathir dua perkara; Pertama, berani menuduh tapi tidak berani bercakap di dalam mahkamah. Kedua, menjadikan `roh' (orang mati) sebagai saksi. Dulu Mahathir kata dia mempunyai banyak bukti tentang salah laku Anwar, tapi bila di sapina hadir ke mahkamah Mahathir tidak datang. Mak cik Ummi pun telah hadir ke mahkamah dulu dalam kes fitnah liwat 1, tetapi tidak timbul langsung cerita-cerita yang beliau jaja sekarang. Mahathir kaitkan yang sudah meninggal di dalam bukunya tentang pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas. Mak cik Ummi pula kaitkan insan yang telah meninggal di dalam dakwaan terbarunya tentang penubuhan Negara republik. Apa beza mak cik Ummi dengan Mahathir?

Hakikatnya, puak mereka amat terdesak untuk membunuh karier Anwar kerana dengan membunuh karier Anwar sahaja sekutu Apco ini akan terus menipu dan mencekik darah rakyat. Amat malang bagi kita yang masih gagal untuk menggunakan akal yang Allah kurniakan ini bagi menilai sesuatu isu. Tidak menghairankan jika ada yang berani bersumpah apatah lagi yang bersumpah itu berani menderhaka kepada bapanya sendiri./wfauzdin.blogspot.com"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.