Ilmu tidak Mengenal Usia

" Di tanah air, masih ada insan yang prihatin terhadap maslahat isu masyarakat yang kian meruncing, tetapi tidak ramai pula orang yang sanggup memerah keringat untuk membina generasi yang sedikit sebanyak berusaha berjiwa seakan-akan generasi di zaman para sahabat.

Mungkin ramai yang ‘syok’ sendiri berkata-kata untuk buat ‘macam ni dan macam tu’ demi anak bangsa dan Islam, namun praktikalnya tidak jelas. Semoga kita semua dapat mencerna buah fikir tentang masalah umat ini, dan tidak termasuk di antara buih-buih di lautan seperti mana yang disabdakan Rasulullah saw. Jadilah kita golongan yang disebut oleh Allah Taala.

Allah Taala berfirman; “Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang duduk (orang-orang tidak berperang kerana uzur) satu darjat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (syurga) dan Allah melebihkan orang-orang berjihad di atas orang-orang yang duduk dengan pahala besar” an Nisa’ (4:95)

Mungkin dasar yang sedia ada perlu dirawat lagi. Sistem pendidikan di Malaysia, khususnya untuk sesi sekolah rendah dan menengah menjurus kepada teknik spoon feed. Menuntut ilmu untuk lulus di lapangan peperiksaan dan mendapat semua ‘A’ dalam matapelajaran yang diambil. Itu salah satu maltlamat pendidikan pada hari ini walaupun tidak tertera dalam pelan pendidikan, tetapi wujud dalam diri pelajar sekarang. Maka timbul masalah pelajar yang lebih mendokong kuantiti bukan kualiti. Bahkan guru-guru, tidak banyak risolusi dibuat asalkan dapat gaji, bonus, dan tanggunjawab lepas.

Jika dibuat perbandingan sihat. Terdapat beberapa buah sekolah menengah di Indonesia telah menerapkan sebuah sistem bahawa setiap pelajarnya haruslah memiliki sifat-sifat pendidik yang diterapkan melalui proses mengajar dalam kata lain, setiap pelajar sebelum lulus dan membawa segulung ijazah dari sekolah tersebut haruslah lulus dalam praktekum mengajar. Bahkan sekolah juga menetapkan syarat pengambilan sijil adalah dengan mengajar selama setahun. Praktekum mengajar itu di jalankan setelah pembelajaran mengenai ilmu-ilmu asas dalam pendidikan yang disertai dengan latihan. Praktikal itu di jalankan di dalam kelas dengan ditonton oleh dua orang supervisor dan hampir sepuluh orang teman-teman sekelas yang akan mencari kesalahan si pengajar tersebut sama ada dari segi methode, ucapan, sopan santun dan sebagainya. Mungkin boleh diterapkan di dalam sistem pembelajaran negara.

Kalau kita meracun rumput agar tidak naik menjadi lalang dan semak samun, maka meracun pemikiran yang salah dan songsang dan sukar menerima perbezaan adalah satu hal yang dipuji dan perlu diperluaskan. Kalau nak meracun, gunakanlah racun grad ‘A’ agar mudah ia mati. Makna para da’ie perlu dilengkapkan dengan segala macam ilmu, bagi memberi penjelasan secara berhikmah agar para madue’ bisa menerima dan terkesan di hati mereka.

Terus terang mungkin penulis sedikit emosi tentang kehadiran kaum adam di majlis-majlis ilmu. Memang kebanyakan di mana-mana mereka kurang berminat. Agaknya dah teror benar. Tika di Malaysia dulu penulis lihat di surau-surau misalnya, macam-macam kelas ada seperti kelas tajwid, tafsir, hadis, dan lain-lain. Berapa kerat orang lelaki yang datang, sedangkan mereka tu pemimpin pada keluarga mereka. Kalau macam tu, bagaimana mereka nak tahu tentang tanggunjawab, kelebihan dan merasai kenikmatan menuntut ilmu, solat berjemaah, dan sebagainya kalau ustaz-ustaz beri kuliah mereka tak datang. Akhirnya, ustaz yang bersemangat datang mengajar pula, ‘bad mood’.

Ada pula dalam satu kes, misalnya si isteri rajin datang menuntut ilmu . Hamdalah, suami walau tidak datang tetapi tidak menghalang. Bila isteri sudah bertambahlah ilmu, mestilah ingin menyampaikan sesuatu yang dipelajari dan diketahui kepada suami. Tapi lain pula jadinya, suami dah bagi warning awal-awal;

“Kau nak belajar boleh, tapi jangan nak ajar aku pula”.

Terkedulah si isteri tu, sebab dia teringin sangat suami yang dicintainya memperbaiki solatnya, faham cara-cara macam mana keadaannya bila masbuk, solat qasar dan jama’, bab solat-solat sunat dan sebagainya. Tu baru bab Ibadat solat, tak masuk lagi bab muamalat, munakahat, jinayat dan sebagainya. Ada pula yang suami menghalang isteri belajar, itu lagilah teruk. Dia pegang pada prinsip isteri mesti patuh perintah suami. Maka hasilnya, seluruh keluarga jahil. Bapa tak tahu solat, isteri tak tegur suami, anak-anak dibiarkan bergelumang dalam kedayusan kedua-dua ibu bapa mereka. Itu yang berlaku kes-kes jenayah salah laku remaja, ragut, buli, rogol, bersekedudukan lelaki dan perempuan, minum arak, dan sebagainya. Apakah jadahnya semua ini?

Dari apa yang penulis nampak dan sedikit survey. Kebanyakan, khusunya orang-orang tua, malu nak belajar sebab tak pandai, dah berumur. Katanya bagi chance kat budak-budak. Banyak pula alasan. Tidak pandailah sepatutnya belajar. Kita semua asalnya jahil, tu yang perlu selalu belajar sampai mati, buka nak kata kat sesiapa hatta diri penulis sendiri dan anda para pembaca budiman kena ambil ‘cakna’ (peduli). Cukuplah setakat ni, nanti ter’emosi’ lebih-lebih bahaya.

Yang penting akarnya mesti kuat, barulah pokok pun jadi kuat. Yang penting pemimpin atasan itu, benar-benar mempunyai ciri-ciri dikehendaki islam, insha-Allah anak-anak didik yang berada di bawah tu walaupun tidak sempurna sepenuhnya pun, kita tahu ketuanya dah ajar yang terbaik. Macam juga agama Islam. Allah Taala dan Nabi tidak ajar benda-benda tidak elok, tapi ada juga orang buat. Salahnya siapa? Bukan salah ajaran Islam, tapi orangnya yang sendiri salah, tidak mahu dengar.

Memang menakutkan apabila remaja Kelantan pun tak dinafikan ada yang teruk, namun selagimana hanya kerajaan negeri yang mentadbir secara Islam, dengan perkembangan anasir -anasir luar yang masuk, memang agak sukar juga menghapuskan terus gejala-gejala sosial yang tidak sihat ini melainkan peringkat ‘pusat’ juga bertukar. Bukannya mendirikan banyak ‘pusat-pusat’ serenti dan pemulihan akhlak.

Umat Islam perlulah bergerak dalam satu garis panduan yang terancang dan bukan mengikut arus gelombang sentimen dan emosi, dengan meletakkan cernaan akal yang sihat dalam berfikir dihadapan sebelum melakukan sebarang tindakan agar apa-apa sahaja yang dilakukan tidak terbabas lantas merosakkan langkah-langkah perancangan yang seterusnya. Ingatlah kita adalah pencetus pada satu reformasi bersepadu dalam melahirkan generasi celik dan berfikiran matang di dalam menongkah arus perdana yang kian mencabar. Maka di sana, penguasaan ilmu yang mantap dan mengamalkannya dalam kehidupan adalah senjata paling ampuh untuk menangkis pancaroba yang datang menyerang bila-bila masa dan tempat.

ameen.

http://puteraazhari.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.