Kemenangan Hj Nizar, Mesej Jelas Dari Rakyat.

Oleh Misbahul Munir

Tidak keterlaluan kalau dikatakan secara analisis mudah bahawa kemenangan calon PAS di Bukit Gantang merupakan mesej jelas dari rakyat Perak bahawa kuasa rakyat hendaklah dikembalikan kepada rakyat.

Pengundi Bk. Gantang telah menjadi hakim yang bijaksana. Memenangkan yang benar, dan menjatuhkan yang salah. Nizar mewakili perjuangan rakyat yang benar, 11 bulan Hj Nizar menjadi MB yang sah, tiba-tiba dijatuhkan dengan cara yang tidak bermoral.

Kejatuhan kerajaan PR dan Hj Nizar dimanipulasi sebegitu rupa, sehingga Hj Nizar diperhina begitu sekali oleh UMNO BN melalui media arus perdana

Pengalaman singkat bersama calon dalam kempen pilihanraya dapat dirasai betapa sebahagian kecil pengundi terpengaruh dengan isu ini. Reaksi spontan pengundi di sebelah Trong terhadap Hj Nizar apabila diberi salam begitu menguris hati siapa yang mendengarnya, apa reaksi pengund ini “ saya UMNO, kita taat pada sultan, kami tak mahu derhaka, saya tak boleh sokong calon derhaka” . Mulutnya terus menggomel yang cukup menyakitkan hati.

Isu Hj Nizar derhaka, pengkhianat Melayu, kuda tunggangan DAP, boneka, ikut telunjuk Cina, gadai tanah Melayu dan sebagainya dimainakan oleh mereka. Sepanduk, billboard, risalah, VCD, kain rentang dan sebagainya dalam beraneka bentuk slogan, tulisan dan kartun dipamer dan disebar secara luas. Hj Nizar pada kacamata mereka dipandang hina sehina-hinanya, dan rakyat Bk. Gantang diajak turut serta menghina Hj Nizar, seolah-olah Hj Nizar tidak ada harga diri dan tidak ada maruah. Tidak cukup dengan isu tersebut, direka-reka pula isu lain dalam laman blog dan pendedahan menggemparkan kononnya oleh Setpol MB Haram (Hamdan Taha), Osman Jailu dan Jamaluddin (bekas EXCO yang tak reti jadi EXCO). Saya yang dilantik sebagai Penyelaras Pasukan Kempen Calon yang sepatutnya mengatur urus program kempen calon terpaksa turun ke padang juga untuk turut membantu berkempen bagi menjelaskan dan menjawab pembohongan-pembohongan mereka.

Ternyata perkiraan mereka silap dan salah. Rakyat Bk. Gantang tidak semudah boleh diperbodohkan oleh mereka yang benar-benar bodoh. Cukuplah kamu bodoh seorang, jangan ajak orang lain jadi bodoh.

Kemenangah Hj Nizar menunjukkan rakyat tolak amalan politik murahan UMNO BN. Mesejnya cukup jelas, rakyat mahu Hj Nizar dikembalikan di tempatnya yang asal, UMNO BN duduklah baik-baik ditempat yang asal, belajarlah jadi pembangkang yang baik, kursuslah dengan counsultant bagaimana mahu menjadi pembangkang yang efektif di Perak. Jangan tumpang kuasa kerajaan Pusat untuk menjatuhkan kerajaan PR.

Penolakan rakyat terhadap BN juga mesej bahawa rakyat tolak kepimpinan baru UMNO dan tolak Najib sebagai PM baru Malaysia. Pengumumannya membebaskan mangsa ISA, mengkaji ISA dan menarik balek pengharaman Harakah dan Suara Keadilan tidak menjadi umpan yang baik kepada pengundi. Publisiti terhadap Najib sebagai PM yang baru juga tidak meninggalkan kesan kepada pengundi, kedatangan Mahathir pada hari terakhir kempen juga gagal meraih undi rakyat. Pendekkata semua strategi UMNO BN serba tak jadi dan semua salah. Betul seloka tok guru, “ Bagi Salah, Tak Bagi Kalah, Jadi UMNO Serba Salah”.

Sebenarnya rakyat mahu perubahan pembawaan politik baru yang berimej rakyat, kebajikan, kebersamaan, perpaduan, keadilan sejagat, amanah, kesederhanaan, keterbukaan dan toleran. PAS yang digambarkan selama ini dengan imej ekstrim oleh UMNO BN, DAP pula digambarkan anti Islam, begitu juga PKR, akhirnya diterima oleh rakyat Bk. Gantang. Fahaman politik lama BN terkubur, politik perkauman sempit UMNO ditolak oleh rakyat, politik kebendaan dan rasuah juga ditolak oleh rakyat, politik fitnah, perebutan kuasa, salah guna kuasa dan ugutan juga ditolak mentah-mentah oleh rakyat Bk. Gantang.

Kini Rakyat boleh jadi Hakim yang lebih arif lagi bijaksana dari hakim-hakim yang sedia ada bagi menghukum salah laku politik UMNO BN. Rakyat Bk. Gantang, Bk. Selambau, Kuala Terengganu dan Permatang Pauh telapun menjadi hakim yang telahpun memutuskan bahawa rakyat dan PR adalah dipihak yang benar dan UMNO BN dipihak yang salah dan mesti ditolak dalam PRU akan datang.

Kemenangan Hj Nizar adalah kemenangan untuk rakyat. PR wajib menghargai kemenangan ini, jangan hampakan harapan rakyat, rakyat menaruh harapan yang tinggi untuk melihat lebih jauh ke hadapan. Jadikan kemenagan ini sebagai asas bagi mengukuhkan hubungan PR dan mendekatkan dengan rakyat

1 ulasan:

kekwa66 berkata...

Kesabaran Nizar membawa berkat...Tahniah! Beliau lah pemimpin sejati yang dinanti-nantikan oleh rakyat pelbagai kaum di negara ini!

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.