Pengganas jual nasi lemak



TAUFIK dan isterinya Ikawati yang dinikahi dalam penjara.


KUALA LUMPUR – Nama Taufik Ab. Halim dalam Kumpulan Militan Malaysia (KMM) pada tahun 2000 dan 2001 cukup popular kerana dia dianggap memberi ancaman kepada keselamatan negara.
Impian besar Taufik yang berasal dari Muar, Johor ketika itu adalah untuk berjihad menerusi perjuangan organisasi pengganas KMM yang dianggotainya.
Namun perjuangan terlalu ekstrem pemuda itu berakhir dengan dia kehilangan kaki kanannya ketika melakukan keganasan mengebom Plaza Atrium di Jakarta, Indonesia pada 1 Ogos 2001.
Detik kejadian itu juga telah menjadi noktah kepada perjuangannya apabila dalam keadaan cedera parah Taufik ditahan sebelum dijatuhi hukuman mati.
Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi Jakarta pada tahun 2002 meringankan hukuman mati kepada penjara 20 tahun selepas Taufik mengemukakan rayuan. Sejak itu dia menjalani hukuman di Penjara LP Cipinang di Jakarta.
Sejak hidup dalam penjara, nama Taufik yang merupakan adik ipar kepada seorang lagi pengganas, Zulkifli Khir yang masih menjadi buruan kerana terlibat dalam KMM tidak lagi menjadi sebutan.
Satu sumber keselamatan berkata, selepas hampir lapan tahun menjalani kehidupan sebagai banduan, Taufik yang merupakan bekas penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam membuka warung dan menjual makanan termasuk nasi lemak, nasi uduk, mee serta beras di penjara itu.
“Taufik berniaga sejak mula dia dimasukkan penjara Cipinang dengan bantuan modal keluarganya di Malaysia.
“Makanan itu dijual kepada banduan di penjara sama,” kata sumber itu kepada Kosmo!.

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.