Selamatlah Malaysiaku....

Oleh: albariti1924

"
Hari ini, Malaysia sudah mencecah umur 47 Tahun. Ramai yang suka, tidak terkecuali saya. Bangga mungkin bukan, tetapi bersyukur kerana dilahirkan sebagai rakyat Malaysia. Mengecapi nikmat dan rahmat pemberian Allah di bumi yang bertuah ini. Sejak di bangku sekolah, kita didedahkan dengan keistimewaan kepulauan Melayu, kerana kedudukannya yang strategik, iklimnya yang baik, serta keadaan sosi0-budayanya yang menarik telah menyebabkan kepulauan Melayu suatu ketika dahulu menjadi tarikan pedagang dan penjajah.


Sungguh, wilayah ini dahulunya cukup terkenal dan kita hidup serumpun dalam rukun dan damai.

Penubuhan Malaysia, idea awalnya ialah cuba menyatukan Kepulauan Melayu dan Borneo. Menggabungkan antara Sabah, Serawak, Persekutuan Tanah Melayu, Indonesia dan juga Singapura. Namun idea ini tidak berjaya, maka tinggallah Sabah, Serawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu bergabung membentuk Malaysia. Pemasyhuran Malaysia telah diisytiharkan oleh Perdana Menteri Malaysia YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah pada 16 September 1963 di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur. 

Pengisytiharan Malaysia dibuat ekoran daripada perjanjian pada 9 Julai 1963 antara Persekutuan Tanah Melayu, United Kingdom, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura. Dengan termaktubnya perjanjian tersebut, negeri Sabah, Sarawak dan Singapura digabungkan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Ketiga-tiga negeri tersebut juga tidak lagi menjadi negeri jajahan takluk British.

Mungkin ada yang mengaitkan peristiwa ini dengan komplot British dan sekutunya Yahudi. Agak logik kerana mereka juga dengan matlamat serta niat yang sama telah memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu sebelum daripada itu. Divide and Rules merupakan kaedah yang mereka sendiri cipta, atas alasan apa agaknya mereka ingin menjilat najis yang mereka sendiri keluarkan?

Kepulauan Melayu merupakan satu rumpun yang sangat besar dan berdaulat. Konflik kecil yang berlaku antara pembesar-pembesar tiap negeri diperbesarkan dalam buku sejarah yang barat tulis. Malangnya, kita yang terkemudian ini beriya benar membenarkan kata palsu yang dilemparkan ke atas moyang-moyang kita yang berpenat lelah menjaga kedaulatan negeri ini. Bacalah dengan Nama Tuhanmu Yang Menciptakan...

Mungkin ada benarnya, bahawa kemakmuran yang kita kecapi ini perlu disyukuri, saya hampir separuh hati bersetuju dengan kenyataan ini. Tetapi saya tidak bersetuju jika fakta yang salah ini terus dijadikan sejarah. Lebih pelik, seolah ianya langsung tiada kaitan dengan asal-usul kejadian. Sudah tentu, kita semua berasal dari datuk yang sama, di kalangan datuk-datuk kita ada diutuskan rasul-rasul dan nabi-nabi, sehinggalah diutus Nabi terakhir. Selepas Baginda, tugas tersebut di sambung oleh para 'alim dan ulama'. 

Para ulama' faham benar akan tugas mereka untuk menegakkan agama dan mentadbir bumi ini dengan agama. Atas tuntutan dan seruan ini, maka bertebaranlah generasi cetakan Nabi Muhammad, para Sahabat dan para Tabi'in ke atas muka bumi ini memastikan setiap ceruk rantau, ditinggikan kalimah Allah Yang Maha Esa. Demikian halnya yang berlaku sehingga Islam Parameswara, membawa kepada pengislaman Kerajaan Melayu Melaka. Terdahulu dari itu, Islam bertapak di Acheh, selatan Filipina, wilayah Pattani, dan tempiasnya dirasai di Terengganu. 

Kesemua wilayah ini disatukan di bawah pemerintahan Khilafah Uthmaniyyah yang berpusat di Turki. Persaudaraan Islam menjadikan kita hidup rukun dan damai, bertolong bantu memelihara seluruh wilayah. Perairan kita selamat daripada ancaman lanun, menjadikan wilayah ini pusat dan tumpuan kegiatan perdagangan. Sehingga pedagang asing sendiri sanggup mempelajari bahasa melayu kerana ingin perdagangan mereka bertapak dengan baik di sini.

Benar, kita serumpun dan hidup sentiasa dalam rukun dan damai.

Ibnu Khaldun pernah menyebut, bahawa setiap tamadun itu akan mengalami kehancuran. Tamadun wilayah ini pernah mencapai era emas dan gemilangnya, dan mula runtuh saat Alfonso De Albuqueque singgah membawa dakyah. Alfonso dan rakan-rakan agamanya yang lain, beriya-iya ingin menguasai wilayah ini. Kerana zaman itu masih belum ada Facebook barangkali, maka dengan mudah salah faham antara pembesar dan raja-raja ditimbulkan. Jika dulu sudah ada YM, mungkin kekeliruan dan salah faham dapat dijernihkan. Namun, tiada yang berupaya menghalang taqdir Allah yang sudah pasti ada hikmah yang tersembunyi, bermulalah era kita dijajah fizikal, mental bahkan spiritual.

Mereka mula memecah-belahkan. Kata buku yang sudah sekian lama menipu kita, orang-orang cina dan india di bawa masuk, kononnya mereka adalah punca melayu hilang taring atas kuasa ekonomi di bumi sendiri. Cukup dengan kita mengenal pasti siapa yang membawa mereka ke sini, sudah dapat membantu kita menjernihkan kembali kekotoran sombong bongkak yang ditanam oleh para penjajah. Jika itu tidak cukup membantu kita untuk celikkan mata, maka perhatikan pula asal jadinya kita, setitis mani yang hina, lahir tidak punya apa, kembali juga tidak membawa apa-apa. Mereka gembira dengan hasil tuaian jajahan yang mereka lakukan ke atas kita, jangan kita tambah suka mereka dengan duka antara kita.

Saya sangat seronok bila membaca sejaraj pemerintah dan pembesar wilayah ini suatu ketika sulu. Ada Kesultanan Sulukesultanan pattaniKesultanan Acehkesultanan Melayu Melaka, dan banyak lagi sejarah yang ada sedikit unsur ketulenan seperti buku "Ulama' dalam Sorotan Kemerdekaan" oleh Ust Ridhuan Mohd Noor, guru sejarah yang banyak menulis mengenai kebenaran.

Hari ini sungguh bermakna untuk saya dan kita semua sebagai rakyat Malaysia, tetapi ianya akan lebih bermakna sekiranya kita sedar dari mana sebenarnya datangnya Malaysia? Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta. Lain yang kita kenal maka lain yang kita cinta.. Jika kita cintakan Malaysia berdasarkan perkenalan yang palsu dan menipu, jadilah kita pencinta palsu yang tertipu. Nah, saya bawakan wajah sebenar Malaysia agar cinta kita padanya tulus ikhlas sesuci air mutlak yang boleh dibawa sembahyang, suci lagi menyucikan... :-)

Selamat Menyambut Ulang Tahun, Malaysiaku Tercinta....

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.