Hak Memilih Bukti KeadilanNya

Seringkali kita dengari ungkapan atau keluhan yang berbunyi "Sudah takdir Tuhan, nak buat apa lagi.." dan yang sewaktu dengannya.

Manusia memang begitu. Sifat mencari sesuatu untuk disalahkan seakan-akan sudah menjadi tabiat wajib dalam diri masing-masing. Asal boleh dicari, pasti ada sesuatu untuk dijadikan kambing hitam.


Tetapi lain pula jika yang dikecapi itu sesuatu yang manis. Manusia lebih cenderung untuk mencari seberapa banyak kebaikan daripada diri sendiri agar dapat dihebahkan kepada umum.

Apa pun,kita harus sedar bahawa di dalam hidup ini segala yang kita lakukan adalah atas pilihan kita sendiri. Ketahuilah sesungguhnya Allah Azzawajjal telah menganugerahkan kita dengan kebolehan membuat pilihan, berdasarkan batas jiwa dan minda kita.

Banyak ayat di dalam Al Quran yang menunjukkan manusia ini diizinkan Allah untuk memilih apa yang mereka mahu.

Tetapi kamu memilih kehidupan dunia,

Surah AlA'laa. Ayat 016.

Sesungguhnya (keterangan-keterangan yang mengandungi amaran) ini menjadi peringatan oleh itu sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya dapatlah ia mengambil/memilih jalan yang membawa kepada Tuhannya (dengan iman dan taat).

Surah AlMuzammil. Ayat 019.


Menyedari tentang hakikat ini sangat penting, supaya kita dapat mengerti dengan lebih jelas akan hubungan kita dengan Pencipta, serta dapat mendalami lagi apa itu Maha Berkuasa dan Maha Adil.

Allah dan rasulNya telah menyediakan jalan yang terbaik untuk kita pilih demi survival kita, iaitu jalan Al Quran dan As Sunnah. Tetapi dalam masa yang sama, Allah Yang Maha Adil memberi hak memilih kepada manusia, sekalipun yang dipilih itu adalah jalan derhaka. Nauzubillah.

Mari kita fahami dua potong ayat suci ini:

Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.

Surah AlAhzab. Ayat 035 - 036.


Allah mentakdirkan atau mengizinkan sesuatu itu terjadi, tetapi kebebasan memilih adalah milik manusia, cumanya yang harus kita faham, semua pilihan itu akan dinilai olehNya. Akhirnya, Allah SWT Maha Berkuasa dan Maha Adil dalam masa yang sama.


Baru-baru ini aku berbual dengan beberapa orang sahabat. Aku menyentuh perihal manusia yang suka menyalahkan orang atau benda lain, dan kalau boleh di Masyar nanti syaitan dan iblis pun hendak disalahkan!

Dalam rancak aku berkata-kata, seorang sahabat melontarkan pandangan. Beliau percaya yang syaitan iu diciptakan oleh Allah sebegitu rupa, yakni jahat dan derhaka, hanyalah untuk menjadi medium menyalurkan anasir jahat.

Aku tidak bersetuju, dan meminta ruang untuk memberikan pendapatku. Perbualan itu sangat tenang.

Memang syaitan dan iblis itu laknatullah. Mereka adalah penghuni neraka, dan kewujudan mereka kini adalah demi mempengaruhi seberapa banyak manusia untuk bersama mereka di Jahannam. Nauzubillah.

Tetapi kita harus sedar, Allah SWT tidak mencipta sesuatu itu sebagai buruk dan jahat kalau bukan mereka sendiri yang memilihnya! Hayati kembali sejarah pernderhakaan iblis laknatullah, yang terkandung di dalam Al Quran.

Dan ketika Kami mengatakan kepada malaikat: Tunduklah kamu kepada Adam. Lalu mereka tunduk, selain iblis; dia enggan dan menyombongkan dirinya, dan dia termasuk orang-orang yang tidak beriman.

Surah AlBaqarah. Ayat 034.

Bukankah iblis asalnya beriman dan tingaal di syurga? Penderhakaan itu berlaku atas pilihannya, dan itulah dosa yang besar dan sangat berat. Lalu Allah menyesatkan mereka, tetapi barang di ingat, bukan sengaja disesatkan kalau bukan kerana penderhakaan itu.

Mereka memilih untuk berdendam dengan Nabi Adam AS serta keturunannya daripada memilih untuk bertaubat kepada Allah SWT. Inilah hakikat sebenar kekafiran iblis.

Aku terus memberikan beberapa hujah. Pada pandanganku, perkara ini bukan perkara remeh, kerana jika kita salah faham mengenainya, kita boleh secara tidak sedar menyalahkan takdir atau ketentuan, tanpa kita tahu Allah SWT itu Maha Adil.

Umpama seorang perogol mengatakan "Nak buat macam mana, sudah ditakdirkan aku menjadi perogol oleh Allah.." Bukankah salah anggapan ini? Sedangkan orang itu yang memilih untuk menjadi hamba kepada nafsunya, serta melupakan pesanan Allah agar berwaspada terhadap iblis dan tenteranya.

Kedurjanaan Yahudi juga adalah kerana kegelapan hati mereka, serta sikap angkuh dan racism/perkauman mereka yang melampau. Dinafikan kebenaran Islam antara puncanya ialah kerana junjungan tercinta Muhammad SAW itu bukan daripada kalangan mereka.

Alla itu Maha Adil. Tidakalah Yahudi ini (sebahagian) diciptakanNya untuk menjadi penjenayah di dunia ini. Begitu juga iblis, melalui Al Quran kita dapat mengetahui bahawa merekalah yang memilih jalan yang sesat.

Cumanya Allah akan menambahkan keteguhan iman seseorang yang benar-benar mencari ketaatan dan ketaqwaan, dan dalam masa yang sama menambahkan kesesatan orang-orang yang jahat dan tidak insaf.

Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih kecil dari itu, dan orang-orang yang beriman itu mengetahui bahawa perumpamaan itu kebenaran dari Tuhan. Orang-orang yang tidak beriman mengatakan: Apa maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan? Disesatkan Tuhan dengan perumpamaan itu kebanyakan orang dan dipimpinNya pula dengan itu kebanyakan orang, sedang yang disesatkanNya dengan perumpamaan itu hanya orang-orang jahat.

Surah AlBaqarah. Ayat 026.

Jadi, wajarlah kita ketahui bahawa Allah telah menyerahkan hak memilih itu kepada kita, sebagai bukti keadilanNya. Cuma terserah kepada kita sama ada mahu menjadikan petunjuk Allah dan rasulNya sebagai panduan, atau mengalah kepada hasutan iblis serta tuntutan nafsu yang melampaui batas.

Hayati kata-kata Ali Zainal Abidin, cicit rasulullah SAW.

"Wahai Tuhanku, jangan Engkau serahkan aku ini pada diriku kerana aku tidak mampu untuk menguruskannya. Dan jangan pula Engkau serahkan diriku ini kepada orang lain, nescaya mereka akan mencuaikanku.."


Carilah petunjuk Allah melalui kitabNya, serta pesanan rasulullah SAW melalui hadith-hadithnya, agar kita dapat memanfaatkan hak yang diberikanNya ini, untuk mencerahkan jalan menuju ke syurga.


Fahamilah akan keagungan Allah, serta selamilah ke dasar lubuk sanubari kita, agar kita kenal akan diri ini. InshaAllah, kita akan nampak betapa besarNya kekuasaan Allah, dan betapa pentingnya menjejaki jalan baginda SAW, demi keselamatan di dunia dan akhirat.

Barakallahufikum.

http://www.thetinystone.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.