UMNO disebalik 3 tembok

Hari ini 8 march genaplah setahun tumbangnya sebahagian daripada tembok yang di bina oleh penjajah Inggeris di bumi Malaysia setelah mewariskan kuncinya kepada UMNO. Tembok yang utuh itu tidak lain daripada agama, perkauman dan istana. Tiga isu ini adalah benteng yang selama ini melindungi UMNO/BN untuk terus berkuasa. Pembangkang hanya mampu menyerang parti UMNO/BN sehingga sempadan tembok ini kerana sememangnya pembangkang juga turut sama membina tembok ini sejak 50 tahun Negara merdeka. Walau kedengaran dari parti2 pembangkang menyatakan mereka sebenarnya tidak perkauman dan multi racial, itu hanyalah sekadar manis mulut untuk mendapat undi daripada bangsa2 selain daripada mereka. Kalau ada pun keiklasan hanyalah segelintir daripada mereka seperti MB Kelantan.


PAS sendiri walau pada hakikatnya bukanlah parti perkauman tetapi pada asasnya ianya di tubuhkan atas sifat perkauman melayu sehinggalah parti ini di bangkitkan oleh tokoh perjuangan kiri Dr Burhanudin yang sama sekali menolak perkauman di dalam perjuangan politiknya. Wawasan Dr Burhanudin merentas sempadan perkauman itu hanyalah seketika dan selepas di ambil alih kepimpinanya oleh Dato’ Asri Muda semangat Malaya untuk melayu bermula kembali. Ianya reda kembali di bawah kepimpinan Ustaz Fadzil Noor setelah isu Anwar Ibrahim dan Dato’ Fadzil menerajui GERAK dan kemudianya Barisan Artenatif. Orang PAS menuduh UMNO assobiyah tanpa menyedari mereka juga lebih kurang UMNO dengan sifat perkauman sempitnya. Inilah kenyatannya sebelum march 2008.



DAP juga pada asalnya ialah parti perkauman cina. DAP pada suatu ketika sememangnya parti yang anti melayu sebagaimana melayu UMNO yang anti cina. Itu adalah hakikatnya sebelum ahli DAP suatu ketika dahulu. Sehinnga kini orang-orang lama di dalam DAP masih bersikap kuatnya sifat perijudis mereka terhadap orang melayu..



PKR yang di tubuhkan hasil daripada gabungan PRM dan keADILan jika di lihat daripada luarnya adalah sebuah parti yang sempurna dari soal perkauman kerana keahliannya pada awal2 lagi terbuka kepada semua kaum. Tetapi jika kita menyusupi mereka secara dekat sebenarnya di dalam PKR sendiri begitu kritis soal perkauman. Orang melayu di dalam PKR sentiasa prejudis terhadap kaum lain si dalam PKR itu sendiri. Begitu juga dengan kaum cina dan India di dalam PKR masing2 sangsi sesama mereka. Penasihat parti ini juga pada suatu ketika dahulu cukup kuat dengan fahaman perkaumannya yang anti cina. Aku sendiri pernah mendengar ucapannya ketika di zaman sekolah mencerca kaum cina. Tapi itu dulu sewaktu di dalam kandang melayu UMNO. Harap harap Anwar tidak lagi begitu ketika ini.



Inilah tembok pertama yang membuat parti2 pembangkang gagal untuk mengalahkan UMNO/BN sehingga kini. Ini adalah kerana penjaga tembok pertama ini adalah bukan sahaja dari ahli2 UMNO tetapi turut di angotai secara sukarela oleh ahli PAS, DAP, PKR dan semua parti di malaysia ini sama ada dari BN ataupun pembangkang.Kunci tembok ini di jaga rapi oleh UMNO / BN. Sehinggalah pada PRU yang lalu akibat daripada kemarahan terlampau rakyat kepada UMNO/BN tembok ini berjaya di runtuhkan sedikit dan semakin hari tembok ini semankin hancur.



Semakin tembok ini di runtuhkan semakin giat UMNO membinanya kembali. Pulau Pinang negeri yang paling hebat isu melayu di mainkan setelah BN tersungkur dengan begitu memalukan di negeri ini. Maka beraraklah beramai-ramai pemuda UMNO ke Komtar memberi amaran kepada KM supaya jangan sekali kali berani mempersoalkan hak ketuanan melayu. Antara yang lantang bersuara ialah ketua UMNO bahagian Bukit Mertajam yang sebenarnya berketurunan India asli yang bapanya adalah seorang penjual roti banggali di pekan Tawar Baling Kedah.



Selepas gagal membina kembali rumtuhan tembok perkauman di Pulau Pinang kontaraktor perkauman UMNO berpindah pula ke negeri Perak dengan membuat lakaran di runtuhan runtuhan tembok mengatakan YAB MB Perak hanyalah boneka kepada orang cina. Semakin mereka membina kembali tembok ini semakin galak pula rakyat meruntuhnya kembali sehingga tidak termampu lagi untuk para kontraktor perkauman ini membinanya dan akhirnya cara paling berkesan untuk terus mempertahankan tembok ini ialah dengan merampas negeri kerajaan perpaduan kaum ini secara kotor dan hina.



Tembok perkauman ini sebenarnya tidak sekukuh mana kerana bahan binaanya sudah melepasi usia 51 tahun. Runtuhan batu bata tembok ini hendaklah di ratakan dengan mengunakan ‘stim roll’ yang pemandunya benar2 iklas. Orang yang terbaik untuk menjadi pemandunya ialah TG MB kelantan dan orang kedua ialah Pengerusi PSM Dr Nasir Hashim.



Tembok Istana



Setelah gagal membina kembali runtuhan tembok perkauman UMNO BN cuba berundur ke kubu kedua mereka iaitu tembok Istana. Rakyat yang semakin celik dan mula merasakan isu perkauman hanyalah layak di mainkan oleh UMNO dan pemuda PAS Pulau Pinang sahaja. Kejadian di Perak membuktikan bahawa isu melayu bukan penghalang kepada kenrahan rakyat terhadap tindakan UMNO / BN merampas secara tidak demokratik kerajaan negeri. Kepimpinan Ir Nizar di beri sokongan padu oleh rakyat negeri Perak dari berbagai bangsa.



Untuk terus mempertahankan tembok perkauman yang semakin runtuh itu UMNO/BN mula menyerang di sebalik tembok Istana. Orang melayu yang terkenal dengan kepercayaan mengarutnya mula sedikit berundur bila melihat tembok yang mereka akan hadapi selepas tembok pertama tapi ialah tembok istana. Mereka takut mederhaka kepada raja. Orang PAS takut menderhaka, melayu PKR pun takut menderhaka. Orang cina dan India tak takut menderharka tapi mereka takut melayu mengamuk kalau tembok istana cuba di sentuh.

Kepercayaan karut mengatakan Sultan dan raja mempunyai daulat dan kesaktian masih menjadi pegangan orang2 melayu sehingga kini. Hasil dari kepercayaan inilah mebuat rakyat sanggup menjadi hamba kepada Sultan dan raja walaupun secara terang raja2lah yang telah bersekongkol dengan penjajah untuk menindas rakyat dengan berbagai peraturan yang cukup zalim. Namun oleh kerana mitos raja2 ini masih sebati di dalam diri orang melayu maka sehinnga kini raja di sembah oleh orang UMNO, PAS dan Melayu PKR. Sedangkan mereka pun tahu raja2 melayu kini hanyalah tunggul kayu yang di gunakan UMNo untuk terus mempertahankan kuasanya.

Raja2 melayu sendiri sedar sebenarnya mereka tidak punyai kuasa walaupun sedikit melainkan hanyalah boneka UMNo untuk berlindung du sebalik kepercayaan karut orang melayu. Raja hanyalah tembok kepada UMNO mempertahankan kuasa mutlak mereka di Negara ini. Raja di bayar gaji oleh kerajaan UMNO yang sebelum merdeka raja2 melayu hanyalah makan gaji dengan penjajah dan sentiasa mengharapkan ihsan penjajah untuk terus berada di tahta. Makan mereka di tanggung rakyat. Istana mereka di tanggung rakyat, serba serbi kehidupan mereka di kuasai UMNo. Teks ucapan di tulis UMNO. Memberi pingat kebesaran di tentukan UMNo. Raja2 dan sultan hanyalah tukang baca teks dan tukang lekat pingat di dada penerima pingat yang telah di tentukan oleh UMNO.

Sebenarnya system beraja tidak pernah releven sejak dari zaman Mu'awiyah lagi. Sistem beraja jika raja mempunyai kuasa akan menjadikan dunia ini di timpa kezaliman dan ketidakadilan. Apatah lagi jika raja yang tidak mempunyai kuasa seperti raja2 melayu. Oleh itu tembok ini mestilah di runtuhkan dengan tanpa rasa gentar dan takut. Selagi tembok ini tidak di runtuhkan selagi itulah UMNO akan terus berada di sebalik tembok ini. Persoalannya siapakah yang berani untuk meruntuhkannya. PAS, DAP, PKR dan parti2 politik sama sekali tak akan berani kerana mereka takut kehilangan undi orang melayu. Namun tembok ini mahu tak mahu pasti akan runtuh suatu ketika nanti. Pada ketika itu UMNO akan berundur lagi ke belakang untuk bersembunyai di tembok ketika. Tembok itu ialah tembok agama.

Tembok Agama.

Inilah tembok terakhir untuk UMNO terus berkuasa di Malaysia tetapi setelah tinggal satu2nya tembok tempat UMNO berselindung ini, parti2 kompenan di dalam BN seperti MCA,MIC dan Gerakan mungkin sudah tidak akan bersama UMNO ketika itu. Pada ketika itu mungkin parti India Muslim KIMMA yang menjadi pecacai BN ketika ini akan di terima masuk menjadi angota BN. UMNO ketika itu akan terus memujuk PAS untuk bersama2nya demi mempertahankan Islam kononnya. Parti mana lagi yang di harapkan akan bersama UMNO untuk mempertahankan tembok ini jika bukan PAS.

Walau setebal mana tembok ini satu ketika ianya juga tetap akan runtuh dan ketika itu UMNO sudah tidak punya tempat lagi untuk berlindung melainkan terpaksa terjun kedalam lubuk yang mereka gali sendiri bersama2 runtuhan tembok yang telah di runtuhkan rakyat. Ketika itu nyatalah kemenangan rakyat yang sebenar. Semoga yang memimpin kemenangan rakyat ketika itu adalah warisan daripada Dr Burhanuddin Al Helmi.

Sosialis Hijau



Lawati blog sosialis hijau di http;//greensocislis.blogspot.com


Komen ke : sosialishijau@gmail.com

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.