Pelopor ilmu atau pengikut ilmu


" Wahai para penyokong PPSMI jadilah berani sikit iaitu kita menjadi pelopor ilmu bukan pengikut ilmu. Bangsa yang mulia ialah bangsa yang diikut ilmunya bukan sekadar mengikut bontot orang lain untuk menguasai ilmu. Bahkan kita takkan dapat membawa wawasan kita pada dunia kalau kita hanya pengikut ilmu tapi kit adalah pelopor dunia barulah kita dihormati. Maka wacana yang paling berkesan bagi pelopor ilmu ialah melalui bahasa ibundanya. Tentulah ramai terpaksa belajar bahasa Melayu jika di dapati ilmu kita adalah sangat baik dan berfaedah untuk dunia.

Bukankah pengusaan ilmu akan lebih berkesan dengan bahasa ibunda tuan? Selagi kita menanggap bahasa Inggeris adalah bahasa ilmu selagi itu kita bergantung dengan orang lain untuk mencari ilmu sedangkan kalau bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu kesan sampingannya ialah kita akan menjadi bangsa pelopor ilmu kan begitu sir.
Takkan nak jadi pengikut ilmu saja tanbahan pula ilmu yang di bawa oleh sarjana Eropah dah dibuang roh Islamnya. Takkan mereka menulis sesuatu ilmu rujukannya agama Islam tentu roh Islam telah di buang. Jikalau bahasa Melayu menjadi pelopor ilmu tentulah roh Islam boleh dimasukkan kedalam semua aspek ilmu dunia kan gitu sir.Di sini kita telah dapat berdakwah secara tidak lansung dengan dunia yang menjadi pengikut ilmu kita.

Masihkah ada rasa ketidakupayaan kita pada bahasa kita sendiri. Sedangkan sejarah telah membuktikan bahawa Bahasa Melayu dulu di bawah kerajaan Melayu Melaka telah berkembang baik sebagai bahasa seantero maritim. Akan tetapi kerana kelemahan kerajaan Melayu masa itu yangmenghancurkan peluang pembangunan Bahasa Melayu sedunia. Jadi mahukah kita semua sejarah itu berulang bahkan sekali dengan Bangsa Melayu yang kehilangan jatidiri nya.
"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.