Malang Tentera Tak Mahu Berubah

"Di dalam perang dunia pertama melihatkan kekalahan German menentang Pakatan bersekutu lalu menyebabkan terutubuhnya Treaty Of Versailies (1910).

Perjanjian ini merupakan satu hukuman kepada German sebagai negara nakal Eropah yang dikatakan menjadi punca kepada segala kematian dan kemusnahan yang berlaku sehingga lebih 6o juta penduduk menjadi mangsa bukan sahja menjadi mangsa peluru , tetapi juga mangsa penyakit yang merebak semasa zaman itu iaitu “French Flu”. Perjanjian Versailes ini merupakan antara perjanjian yang paling menindas dan dikatakan menjadi punca kepada munculnya peperangan dunia kedua.

Di dalam perjanjian Versailes itu menghukum German sebagai negara yang bersalah dalam segala soal yang menyebabkan kerugian kepada Negara Di dalang perang dunia pertama melihatkan kekalahan German menentang Pakatan bersekutu lalu menyebabkan terutubuhnya Treaty Of Versailies (1910). Perjanjian ini merupakan satu hukuman kepada German sebagai negara nakal Eropah yang dikatakan menjadi punca kepada segala kematian dan kemusnahan yang berlaku sehingga lebih 6o juta penduduk menjadi mangsa bukan sahja menjadi mangsa peluru , tetapi juga mangsa penyakit yang merebak semasa zaman itu iaitu “French Flu”. Perjanjian Versailes ini merupakan antara perjanjian yang paling menindas dan dikatakan menjadi punca kepada munculnya peperangan dunia kedua.

Dalam pada itu juga,di dalam perjanjian Versailes itu menghukum German sebagai negara yang bersalah dalam segala soal yang menyebabkan kerugian kepada Negara Bersekutu. Antara yang terlibat di dalam perjanjian “mencipta Keamanan” adalah George Clemenceau( France), David llyoyd Georfe ( Britain) , Woodrow Wilson (US) dan Vittorio Orlando (Italy). Perjanjian ini sebagai hukuman meletakkan German ke tempat paling hina kerana kekalahanya di dalam perang dunia pertama.German hilang kedaulatan dan kehormatan mereka dan terpaksa bersetuju sahaja dengan apa sahaja syarat yang diberikan. Inilah kesan dan akibat sekiranya sesebuah negara itu kalah di dalam peperangan.Maka yang menang dan berkuasa seolah-olah maksum dan tidak pernah bersalah di dalam peperangan. Oleh itu dapat kita insafi bahawa seseorang itu hanya akan mendapatkan keadilan dengan mendapatkan kuasa selari dengan prinsip “Might Is Right”.

Maka,oleh kerana penindasan daripada penindasan inilah German Bangkit di dalam perang dunia ke dua dan sekali lagi mengegarkan dunia. Mereka bangkit kerana aspirasi rakyat yang tidak mahu lagi di pandang hina oleh masyarakat Eropah.Maka lahirlah dictator terhebat antara negara Eropah seperti Adolf Hitler, Benito Musoliini, dan Stalin lalu memperkenalkan falsafah Real Politic yakni matlamat menghalalkan cara.Kebangkitan dictator ini adalah kesan daripada ketidakadlian “ Liga Bangsa” yang menidakkan hak rakyat.Disitulah berlakunya revolusi ketenteraan yang sangat pesat dari segi perkembangan teknologi , kelengkapan perang dengan menggunakan prinsip Combat Multiplier. Iaitu keupayaan seseorang tentera itu di tingkatkan dengan teknologi canggih. Perurubahan-perubahan inilah yang menjadikan German sebagai negara terkuat biarpun dikelilingi oleh jiran-jiran yang sebelum ini menindas mereka.

Oleh itu,Apa yang kita dapat pelajari di disini adalah tentera adalah sesuatu yang berevolusi, berubah dan sentiasa mencari perubahan yang mampu untuk memastikan .kedaulatan negara terpelihara. Namun saya merasa agak kesal ada segolongan daripada masyarakat Malaysia yang menolak perubahan di dalam tentera.Mereka adalah kononya pejuang tradisionalis yang mengatakan bahawa ini adalah budaya tentera yang tidak boleh di ubah dan harus di pertahankan sehingga walaupun motif sesuatu itu dibuat pun tidak diketahui. Golongan –golongan tadisiona atau dalam erti kati lain Regimental l inilah sebenarnya yang akan membantutkan revolusi ketenteraan negara satu masa nanti. Maka benarlah prinsip Biar mati anak jangan mati adat “ masih dipegang oleh orang melayu termasuklah di dalam bidang ketentetaan.

Strategic Pencil

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.