Mari kita raikan

" Minggu akan datang, beribu-ribu orang disetiap inci akan pergi ke 8 Mac, 2008 apabila "tsunami" politik menyapu seluruh Malaysia dimana mengakibatkan Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih negeri-negeri yang paling penting sekali di Malaysia, dan menafikan majoriti 2/3 Barisan Nasional (BN) di parlimen.

Selepas 8 Mac yang lalu, ramai orang gembira apabila membawa kereta dari KL hingga ke Penang, anda melalui negeri Pakatan Rakyat.

Harapan memang ada. Harapan tidak pernah luntur. Setiap "expert" meramalkan cahaya baru untuk politik baru dan sistem dua-parti. Rancangan "talk show" di ASTRO Awani dan RTM telah membuatkan "expert-expert" dari seluruh Malaysia ini datang untuk membincangkan politik-politik "baru". Sesetengah pernah jauh membincangkan topik tentang Ketuanan Melayu telah mati sementara ramai mengatakan undi-undi yang muda tidak "bersyukur" untuk semua yang dilakukan oleh BN selepas 50 tahun.

Betul ker? Mari kita buat realiti "check".

Jadi selepas satu tahun kemudian, adakah politik Malaysia berubah? Untuk yang lebih baik?

Mari lihat...

1) Orang-orang besar dalam BN disalahkan untuk kehilangan 2/3 majoriti menyertai "rank" dalam persaraan dihujung bulan ini.

2) UMNO, yang hanya ada kuasa sebenar di kerajaan, menunjukkan telah kembali kebelakang kepada isu roti-dan-jam; budaya(race) dan agaman(religion). Sementara di Malaysia Timur, terutama orang-orang yang muda, hendak menuju ke hadapan dan membuat Malaysia "truly Asia", sesetengah yang pandai berbicara dari pemimpin Umno mencadangkan sebaliknya. Tersekat dalam api yang mempunyai sikap keras dalam memegang pendirian yang fanatik menunjukkan ia nya hanya sesetengah permainan dari pemimpin Umno yang pandai bermain.

3) PR nampaknya kehilangan plot. Sungguh banyak kegembiraan terhadap Anwar dan dikalangan pesissimist(orang yang tidak percaya) semakin menjadi optimistik(bertimbang rasa dan percaya) apabila September menjelang tiba. Pessimism telah kembali semula ke dalam "middle-class" dimana mereka banyak menyokong dalam PR. Magik Anwar mula merosot.

4) Krisis Perlembagaan semakin menjadi-jadi di Perak. Setiap hari ia bertambah buruk dan hodoh.

5) Kerajaan-kerajaan negeri PR tidak boleh bergerak pantas kerana perkhidmatan awam tidak "setia" kepada kerajaan tersebut hari ini. Sebaliknya, salah satu "executive councillor" di negeri Selangor berkata baru-baru ini, mereka(yang berkhidmat untuk awam) yang aktif dalam mensabotaj kerja-kerja kerajaan PR berharap untuk membantu BN semasa Pilihan Raya akan datang.

6) Isu "India" masih tersangkut. Seorang pemimpin India tersekat di London apabila yang lain menghadiri Universiti Kamunting. Sekarang kita diberitahu yang kerajaan telah memberi berjuta-juta untuk membantu komuniti orang-orang India selepas 8 Mac tetapi wang tersebut telah ditukar untuk membeli sokongan politik.

7) Isu "nampak macam saya, suara macam saya" sekarang telah terkubur untuk selama-lamanya. Orang ramai bodoh apabila mereka lupa tentang "royal commission". Apapun, siapa yang yang korek masa silam?

8) Kebunyian Mongolia sangat ketinggalan(out-of-date). Siapa yang ingat C4? Apa itu C4? Nampaknya isu ini sedang menunggu dikuburkan, untuk selamanya.

9) "party politiking" telah menjadi teruk sejak 8 Mac. taktik kegemaran adalah: (a) menubuhkan satu laman web kebencian; (b) membuat repot polis dan repot MACC; (c) memuat turun gambar di internet; (d) menghantar 2 peluru; (e) menyimbah cat merah di pagar dan kereta; (f) kecacatan semasa dibawah siasatan terhadap rasuah.

10) Banyak garisan kesalahan agama dengan extremist dari kedua-dua pihak menuntut hak untuk menjadi juara terhadap agama mereka.

11) Ekonomi menuju ke tandas untuk beberapa tahun lagi.

12) "Good Governance" perkataan yang luas digunakan tetapi tiada persefahaman untuk menyelami maksud yang sebenar. Di Malaysia, ia bermaksud "Kerajaan baik" dan sesiapa yang tidak setuju adalah jahat.


Saya boleh teruskan lagi tetapi apa guna? Ada pepatah berbunyi "Lagi banyak benda berubah, Lagi banyak mereka menjadi sama". Bunyi ini sangat tepat seperti Malaysia satu tahun selepas ini.
"

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.