P. Pinang Teratas Dalam Laporan UNIDO 2009

NEW DELHI, 24 Feb (Bernama) -- Satu laporan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenal pasti Pulau Pinang sebagai salah satu daripada 10 lokasi kelompok perindustrian dinamik di dunia yang mencerminkan pengalaman pengeluaran yang berjaya di kalangan ekonomi membangun. Laporan Pembangunan Perindustrian 2009 Pertubuhan Pembangunan Perindustrian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNIDO) mengiktiraf Pulau Pinang, bersama-sama dengan Buenos Aires, Brazil Tenggara, Phnom Penh, Los Lagos (Chile), Qiaotou, (China), Chennai, Jakarta, Vientiane dan Otigba di Nigeria sebagai lokasi utama.

Kaji selidik agensi itu yang dilakukan antara 2000 hingga 2006 mendedahkan 10 lokasi perindustrian dinamik di ekonomi membangun yang mewujudkan persekitaran pelaburan kondusif, menjana pekerjaan dan berupaya bersaing di pasaran antarabangsa. Sesetengah petunjuk yang menempatkan Pulau Pinang sebagai satu lokasi kukuh ialah infrastruktur asas yang cemerlang, rangkaian kelompok bertenaga antara firma dan agensi perantara seperti Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang dan Persatuan Perdagangan Bebas Pulau Pinang.
Sebagai tambahan, pematuhan terhadap standard alam sekitar, langkah menaikkan aktiviti pengeluaran dari bertahap rendah kepada bernilai tinggi dan kerangka sistem terbuka pulau itu membolehkan pergerakan modal insan merupakan faktor lain yang ketara. "Insentif kewangan yang menarik, infrastruktur asas yang cemerlang membantu menarik firma gergasi Amerika, Jepun dan Eropah. Penempatan semula firma perdana berkenaan telah membantu merangsang pembangunan pembekal tempatan," kata laporan itu, yang dikeluarkan di Delhi. Antara 2000 dan 2006, negara membangun menguasai agihan pasaran dunia bagi pengilang mudah (berasaskan sumber dan berteknologi rendah) dan kompleks (pertengahan dan berteknologi tinggi).
"Eksport pengilangan dari kawasan membangun, kecuali Amerika Latin, berkembang lebih pantas daripada purata dunia dan lebih pantas daripada eksport dari negara maju. Asia Selatan merupakan rantau paling pantas berkembang, yang mencerminkan pertumbuhan eksport pantas India," kata laporan itu. -- BERNAMA



-sumber dari BERNAMA serta blog Kerabu Bersuara.

--
Ahakksss......

http://bloghijat.blogspot.com/

Tiada ulasan:

iklan

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 . |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.